Benspændets kunstneriske potentiale
Christina Holm Dahl, KUV (2018-2019)
I den klassiske musikverden arbejdes der som regel med en kunstnerisk ide og udfoldelsen af den ud fra dens eget perspektiv. Hvad sker der, hvis vi vender processen om og bearbejder ideen ud fra konteksten, her eksemplificeret ved det tænkte publikum og den kontekst den kunstneriske ide sættes ind i?
Benspændets kunstneriske potentiale
I den klassiske musikverden arbejdes der som regel med en kunstnerisk ide og udfoldelsen af den ud fra dens eget perspektiv. Hvad sker der, hvis vi vender processen om og bearbejder ideen ud fra konteksten, her eksemplificeret ved det tænkte publikum og den kontekst den kunstneriske ide sættes ind i? Begrænser det den kunstneriske udfoldelse af materialet, så det bliver en ’light’-version, eller kan det tværtimod være givende for materialets udfoldelse?
Christina Holm Dahl har igennem 10 år indsamlet repertoire inden for den ny kompositionsmusik til en solokoncert for sanger. Selve koncerten og dele af den har været opført løbende i ny musik-kredse med en indbygget forståelse for værkerne og det særlige tonesprog og performative element. Denne fascination af solokoncerten er oprindelig udsprunget af Christinas uropførelse og efterfølgende mange opførelser af Peter Maxwell Davies’ soloopera The Medium, som hun bl.a. har turneret med på gymnasier. Den gang oplevede Christina mødet med de unge som utroligt givende, ligesom de efterfølgende samtaler om værket gav mange gode refleksioner på begge sider. Samtidig var der helt klart tale om et møde mellem to meget forskellige verdener, som med fordel kunne medieres.
Måske kan netop kunstens formater skabe mulighed for at kombinere formidling af det omfattende fagstof med rum til at undres?
Projektet er her at undersøge to ting parallelt og i samspil:
- Kan kunstens formater skabe mulighed for at kombinere formidling af et omfattende fagstof med rum til at undres? Hvad er faldgruberne og hvad er styrkerne?
- En entreprenørmæssig vinkel: Hvis projektet er udviklet direkte til en målgruppe, kunne man forestille sig, at det var mere økonomisk bæredygtigt, men hvordan gøres det inden for et relativt smalt kunstnerisk felt på en kunstnerisk valid måde?
Ambitionen var at udvælge, sammensætte og opføre et program af værker for solosang ud fra et større bagkatalog til en koncert/performance-lecture for gymnasieelever. Det skulle sætte fokus på den menneskelige stemme i musikken, særligt den mere eksperimentelle og performative del. Det skulle matche gymnasiets læreplaner og rammer. Det skulle være god formidling for netop den målgruppe. Og det skulle stadig være et stærkt kunstnerisk udsagn med plads til at undres, dvs. ingen ’light’-versioner.
Proces:
Efter en længere proces med studier af gymnasiernes læreplaner i musik og interviews med en række fagpersoner (Hanne Kragelund, gymnasielærer og pædagogisk leder ved Favrskov Gymnasium, Barbara Simonsen, dramaturg og kunstnerisk leder af Teater Seachange, Jesper Gottlieb, producent for Levende Musik i Skolen og Peter Kunz, underviser ved Skuespillerskolen), begyndte arbejdet med at skabe en performance talk bygget netop til denne situation. Et repertoirekatalog på 2 timer blev kogt ned til blot et enkelt værk og arbejdsoverskriften blev Den kunstneriske proces fra ideen om et værk til uropførelse, set fra musikerens perspektiv. Det behandlede værk er en 8 minutters solo skrevet til Christina Holm Dahl af komponisten Hans-Henrik Nordstrøm i 2018, med titlen Nocturnos de la ventana til et digt af Federico Garcia Lorca, uropført på Suså Festival 2018.
Indholdet af performance talk’en er struktureret ud fra metoden Mapping, som er en kortlægning af en proces. Alt tages med i den indledende kortlægning, herefter udvælges de vigtigste fortællinger og der skrives et manuskript, indeholdende både talte tekster, tekstimprovisatoriske elementer, bevægelse og musik.
Uropførelsen fandt sted i oktober 2019 på Favrskov Gymnasium. Performance talk’en blev opført 3 gange, for forskellige klassetrin og musikniveauer. Den blev efterfulgt af dialog mellem udøver og gymnasielever. Evalueringen viste, at der både for gymnasieelever og deres underviser blev skabt præcis det ønskede undringsrum og på samme tid dækket et meget stort fagområde og skabt indgange til at arbejde videre med mere fordybningskrævende områder i undervisningsstoffet.
Udøveren oplevede et meget tættere møde med sit publikum end i traditionelle formater.
Det vil være naturligt at videreudvikle og afprøve benspænds-principperne og mapping-teknikken på andre områder.
Præsentationer
- Opførelser Performance talk på Favrskov Gymnasium oktober 2019
- Opførelser Performance talk på SDMK for besøgende gymnasieelever 2019 + 2020
- Præsentation af hele projektet på Odense Musikbibliotek og på SDMK (DNA of Music) 2019 + 2020
Undervisningsforløb på SDMK på solistniveau om Benspændets potentiale i marts 2021.
Artikel
Artikel:
Hanne Kragelund & Christina Dahl: Et kig i maskinrummet - en performance talk målrettet gymnasieelever
Podcasts
I samtaler med en række forskellige kunstnerne undersøger Christina Holm Dahl benspændet og dets kunstneriske potentiale. Benspændet er det bevidst besværlige, det selvvalgte og det påførte. Det er muligheder og det er begrænsninger. Fælles for dem alle er at de fascineres af benspændet og den indbyggede kompleksitet.
Podcast: Lars Nielsen Sardeman og Korlmpro
Første afsnit er en samtale med med organist og kantor Lars Nielsen Sardemann om hans projekt KorImpro. I KorImpro udfordres kirkemusikken og kirkekorsangerens traditionelle rolle. Læs mere om Lars og projektet på www.sardemann.dk
Podcast: Ursula Wyller og Korteater Boreas
I andet afsnit taler Christina Holm Dahl med dramaturg Ursula Wyller, som er instruktør for Boreas Korteater. Korteater Boreas arbejder med en kombination af kor og teaterarbejde og ofte i tæt fysisk kontakt. Under corona perioden blev dette et altgennemtrængende benspænd, som Ursula og Korteater Boreas formåede at vende til en kunstnerisk undersøgelse, dog ikke uden store udfordringer.
Læs mere på http://boreas-korteater.dk , hvor du også kan se de videoer vi taler om undervejs.
Podcast: Barbara Simonsen og begrebet benspænd
Tredje samtale er med dramaturg og instruktør Barbara Simonsen. Barbara har gennem mange år lavet scenekunstneriske undersøgelser, så benspændet er en helt grundlæggende arbejdsmetode for hende. Alligevel - eller måske netop derfor - stillede vi hinanden spørgsmålet: Hvad forstår DU egentlig ved begrebet benspænd? Hør om det og om hvad der kan komme ud af at give sig selv det benspænd, at man skal arbejde ude i og med naturen.
Læs mere om Barbara og hendes arbejde på https://www.teaterseachange.dk
Podcast: Saul Saks og dirigent i børnehøjde
For alle der arbejder med Saul Saks er det helt indlysende, at benspændet automatisk er på spil i hans projekter - men for Saul er det ikke nødvendigvis så bevidst, men mere en måde at være i verden på. Det er noget der sker, helt automatisk, det er den type projekter, han fascineres af. I dette afsnit taler vi bl.a. om projektet Dirigent i Børnehøjde men også om et ungdomsorkester, der kom til Carnegie Hall og hvordan det projekt stadig præger Sauls virke.
Du kan læse mere om Saul Zaks på www.saulzaks.com
Podcast: Asbjørn Damgaard Faleide og Orkesterefterskolen
I femte afsnit er samtalen med forstander for Orkesterefterskolen Asbjørn Damgaard Faleide. Orkesterefterskolen skaber et miljø, som er helt ideelt for unge musikere til at udvikle sig i. Samtidig er det et præmis, at nogle af dem har spillet deres instrument siden de var små og andre i ganske kort tid. Skolen fungerer nemlig også som helt almindelig efterskole. Hvordan man får det til at fungere og stadig kan tage væsentlige livtag med den klassiske musik og orkesterværkerne er naturligvis et helt særligt benspænd, som skolens forstander Asbjørn Damgaard Faleide fortæller om i dette afsnit.
Læs mere om Orkesterefterskolen på www.orkesterefterskolen.dk
Podcast: Christina Holm Dahl og benspændene
Denne gang er bordet vendt om og det er Christina selv, som bliver interviewet om sit eget projekt, hvor den kunstneriske proces omkring tilblivelsen og førstefremførelsen af et nyt værk for solosanger blev materiale til en performance talk for gymnasieelever. Interviewet kommer også omkring hendes øvrige refleksioner efter interviewrækken og hvor rejsen nu bevæger sig hen. Undervejs nævnes processen mapping, som betyder kortlægning og er en proces til at skabe overblik over ens eget arbejde uden på forhånd at vurdere hvad der er relevant og hvad der er uvæsentligt. Interviewer er dramaturg Barbara Simonsen fra Teater Seachange og Seachange Lab.