Kontakt

Biografi

Docent

Arbejdsområder på SDMK                   

Arrangement, komposition,klaver, sammenspil.
Medlem af KUV udvalget

Kunstnerisk praksis        

Kunstneriske aktiviteter siden 2012

2019:
Komponerer og indspiller materiale til et omfattende KUV projekt :
“Shapes of the Duo”
I alt 14 kompositioner.
Komponerer musik til Edition WHs nye store danske klaveretudesamling. Mange opførelser med disse værker ved koncerter i DK samt Europa. Spillet af Christina Bjørkøe
Bestillingsværker for solo cello til Henrik Brendstrup
Koncerter med bl.a. Francesco Cigna, Bob
Rockwell, Bo Stief

2018:
Udgiver albummene:
“Encounters” med Pelle von Bülow,
“Softly”, med Anders Medin
“5 Pieces for Piano” indspillet af Karolina Bogus
Samt 2 solo klaver albums: “Standards” og “Improvisations”
Indspilning og koncerter med kompositioner for solo basun komponeret til Robert Holmsted
Koncerter med Francesco Cigna, Bob
Rockwell, Bo Stief

2017:
Udgiver albummet “Time Remembered” med Anders Mogensen og Richard Andersson
Udgiver albummet “Get out of Town” med Francesco Cigna
Turné i Rom med Francesco Cigna
Koncerter med ,Francesco Cigna, Bob Rockwell, Bo Stief
Indspilning og koncerter med stykker for klaver, solo basun samt klaver og basun komponeret til Karolina Bogus og Robert Holmsted

2016:
Koncerter med bl.a. Bartek Waryniek, Adam Nussbaum, Francesco Cigna, Bob Rockwell, Bo Stief, Anders Mogensen
Censor ved Det Jyske Musikkonservatorium og RMC
Opførsler af kompositioner for diverse kammerensembler og solister

2015
Koncerter med Bob Rockwell, Marek Konarski, Anders Mogensen,
Ronnie Cuber, Graig Earle, Francesco Cigna, Mariuz Preznewski, Morten Ankerfeldt, Emil Brun, Helle Henning, Pino Sallusti.
Turne i Rom.
Bestillingsværk i 6 satser til
Robert Holmsted for solobasun.
Censor ved optagelsesprøver samt koncerter på
solistlinien i komposition på RMC

2014
Koncerter med Anders Medin, Morten Ankerfeldt, Bartek Warynvik,
Chano Olskær, Emil Brun, Jay Anderson, Anders Mogensen, Franceso Cigna. CD og videoindspilning af Conversations og Dreamchild.
Koncerter som dirigent for
SDMK Jazz Orchestra.
Kompositionsstudier hos Bent Sørensen, Daniel Bjarnasson

2013:
Koncerter med Marek Konarski, Thomas Fonnesbæk,Adam Nussbaum Johnny Åman, Francesco Cigna.
Uropførsel af kompositionerne: Dreamchild og
Conversations med Karolina Bogus og Robert Holmsted.
Uropførsel af kompositionerne Onirique, Calme, Agite, Contraste og Diversité spillet af Karolina Bogus.
Turne i Beograd, Serbien.
Komposiionsstudier hos Bent Sørensen, Daniel Bjarnasson,

2012:
Bestillingsværk for solobasun til Robert Holmsted, Odense Symfoniorkester

Koncerter med Bo Stief,Andreas Svendsen, Richard Andesson, Johnny Åman, Francesco Cigna.,Pasqualle Inarella,Francesco Locasio
Turne og koncerter i Rom
Udgivelse af CDen “Dedication” Med Cigna/ Ørum von Spreckelsen kvartet. Video og CD indspilninger med Bo Stief / von Spreckelsen Duo og Francesco Cigna/ von Spreckelsen
Koncerter og indspilning med SMKS BigBand med egne kompositioner

Erik Ørum von Spreckelsen Citater fra presseklip

Om operaen ”Testamente”

Den Fynske Opera viser med ”Testamente” en betydelig operakomponist i stærk udvikling. Musikken er herlig og vidunderligt udtryksfuld, raffineret instrumenteret. Lyriske, klangmættede afsnit afløses af stramme dramatiske effekter, samtidigt med at helhedsindtrykket er sundt rundt og organisk. Vi oplever en betydelig komponist der kæmper med sit stof og er ved at lytte sig helt ind i musikdramatikkens inderste hemmeligheder. Tillykke hr. von Spreckelsen, og kom snart igen! Vi kan næsten ikke vente.

-Børsen april 2004

Komponisten Erik Ørum von Spreckelsen, der egentlig er jazzmusiker, har gennemgået en voldsom udvikling de senere år og har i musikken til ”Testamente” frigjort sig totalt fra jazz`en og givet sig udfordringen i vold med moderne ukomplicerede operatoner. Musikken føjer sig smukt sammen med teksten, understøtter, bærer, blander sig, så man ikke et øjeblik er i tvivl om, hvad der foregår på scenen. Musikken er meget melodisk og følelsesmæssig lidenskabelig fra det ulmende til det nervepirrende dramatiske uden på nogen måde at”svulme over”. -Fyns Amts Avis april 2004

Med kammeropera skal forstås at orkesteret er på syv musikere, violin, cello, guitar, fløjte, klarinet ,slagtøj og klaver, som benyttes i meget varierende kombinationer. Spreckelsen har som operakomponist frigjort sig fra sin kunnen som jazzmusiker. Hans musik er let tilgængelig og uden moderne eksperimenter, men tværtimod melodisk og sangbar i retning af amerikaneren Menotti.

-Jyllandsposten april 2004

Det er komponisten Erik Ørum von Spreckelsens fortjeneste, at resultatet er blevet et smukt og høreværdigt musikdramatisk forløb, hvor elegiske passager, især de rolige duetter mellem sangstemme og violin eller fløjte veksler med mere dramatiske afsnit og spændingen lades op i mellemspil for orkesteret alene. Ørum von Spreckelsens musik har taget et spring fremad siden hans første opera ”Loppen og Professoren” for tre år siden.

-Fyens Stifstidende april 2004

Erik Ørum von Spreckelsen er en erfaren jazzmusiker, men det lader han sig ikke mærke med i denne sin anden opera. Stilen er snarere ekspressionistisk og får betydelig sammenhængskraft af orkestersatsens lange, flydende linier, og selvom ”orkesteret” blot er et syvstemmigt ensemble, er det i høj grad det instumentale, der

bærer operaen. Klangbilledet varierer fra forbavsende rige orkestrale virkninger til nøgne soloer, og handlingens skiftende stemninger og følelsesmæssige undertoner udmales differentieret og effektivt om også i ganske brede flader: Musikken kommunikerer under Kaare Hansens sikre ledelse.

Politiken april 2004

Om operaen"Loppen og professoren"

Erik Ørum von Spreckelsens kammeropera"Loppen og professoren"efter H.C.Andersens fortælling blander raffineret jazz og partiturmusik....det lille orkester under Kaare Hansens ledelse får Spreckelsens partitur til at swinge.Det sidste er vigtigt og skal tages bogstaveligt.For Spreckelsen har baggrund i både partiturmusik og jazz,og i musikken til dette hans hidtil mest ambitiøse værk lykkes det faktisk grundlæggende godt at kombinere en sprød,raffineret kammermusik med bevægelig pulsfornemmelse.Der er både hjerne og krop i denne musik..

-Berlingske tidende maj 2001

..forvandlingen cementeres af cross-over-komponisten Erik Ørum von Spreckelsen,der har hældt fint flydende toner ud over Lars Waages tekst.Blæserne spiller harmonier fra bigbandets verden,mens strygerne akkompagnerer førsteaktens kærlighedsduet,så det lyder mest af kontrapunktisk senromantik.Klaveret - af og til det eneste ,der klinger fra orkestergraven- er i det nyere,stemningsjazzede hjørne,mens slagtøjet følger professoren på vej med energisk swing

-Politiken maj 2001

Erik Ørum von Spreckelsen debuterer med dette værk som operakomponist,og det er meget lovende.Det er en mild og pæn musik som mest høster styrke i blændende dygtig udsættelse for strygere,blæsere og slagtøj..Anden akt og dens finale hæver sig virkelig til skyerne ligesom ballonen skal...den slags begavede tonedigtere hænger ikke på træerne..Der vil dale mange gode gaver ned til os fra den ballon.

-Børsen maj 2001

..Erik Ørum von Spreckelsens musik bærer simpelthen historien.Den er fuld af spændstig rytmisk enegi,men også af fine lyriske episoder ,der får spillets forskellige elmenter til at hænge sammen
-Jydske Vestkysten maj 2001

Om kompositioner i grænselandet mellem jazz og klassisk musik

...Wider Circles,en godt gennemarbejdet og frodigt udviklet kammerkoncert for stort ensemble...der er noget tilfredsstillende ved den måde den overfører jazzens individuelle solistiske udvikling af et stof til en kontrolleret og sammenhængende form uden afhængighed af et jazzidiom.

-Politiken nov 1999

Sjovt nok var det først ved aftenens allersidste værk at begrebet crossover dukkede op i tankerne.Jazzmusikeren Erik Ørum von Spreckelsen dirigerede sin egen række af Conversations For 5 Players,hvor trommesættet diskret,men effektivt signalerede rytmisk musik i samtale med de lyriske strygere og klarinetten

-Politiken dec. 1999

Om CD ?en Impressions-Expressions sammen med Thomas Blachman

..heldigvis findes der også hertil lands musikere som arbejder mere fornyende.Pianisten Erik Ørum og trommeslageren Thomas Blachman,som i kvintetten Page One netop har dyrket 60ér-bop à la Davis,viser sig f.eks. i et nyt projekt fra en anderledes eksperimenterende side...Pladens titel Impressions-Expressions,kan opfattes som en karakteristik af musikkens to forskellige og dog sammenhørende sider,hvor den første repræsenteres af Ørums impressionistisk-romantiske stykker.Som særligt fremragende eksempler ville jeg nævne...Ørums halvlangsomme Depending on You for septet med mørke blæsere(flygelhorn,basbasun,altfløjte,basklarinet),en suggestiv ballade.Den nøgterne brug af strygere og rytmegruppens autoritative spil er med til at gøre pladen til en af årets. -Information april 1993

...Pladens anden komponist er pianisten Erik Ørum,der på to af sine skæringer nærmest præsenterer en slags evergreen-varianter.F.eks den karakteristiske titel All I Want med flygtig tematisk påmindelse om Autum in New York.Men altså en ny slags variant,der trods strygernes primære rolle som support bag Ørums eget klaver er befriet fra enhver vammel selvfølgelighed.

-Berlingske Tidende marts 1993

...Her i fællesprojektet er det nærmest en europæisk tradition fra dette århundredes kompositionsmusik,der parres med big-band jazz,som et soundtrack til en imaginær film.Klangverdenen er præget af kombinationer som altfløjte,basklarinet og basbasun med strygekvartet.Det krydres med deciderede jazzsoli....Musikken er mere ekspressionistisk end impressionistisk i sit indtryk,på trods af enkelte svale Gil Evans-agtige lyriske stunder.En stor og hovedsagelig vellykket satsning,der går forfriskende mod hovedstrømmen i dansk jazz.

-Week-end avisen maj 1993

Pianisten Erik Ørum og trommeslageren Thomas Blachman,som i flere år hørtes i Page One,har sammen indspillet en højst utraditionel jazz-plade...Inspirationen kommer blandt andet fra moderne klassisk musik,hvilket giver udtryk og arrangementerne spænding,uforudsigelighed og vitalitet.De usædvanlige instrumentkombinationer skaber interessante klange sammen med rytmegruppen.Det hele giver lytteren en mængde uventede og anderledes oplevelser...Anbefales uforbeholdent til den nysgerrige.

-High Fidelity maj 1993

Om kompositionen" Gettin ?Ready" til Radioens big bands 25 års jubilæumskoncert

Ikke mindst Erik Ørums blues "Gettin ?Ready" rummer hele genrens klassisk sprog.Her er en vederkvægende velklang og en liflig logik,der giver de bedste mindelser om de mestre,der legende let har kunnet omdanne et orkester til èn stor levende organisme -Berlingske Tidende oktober 1989

Erik Ørums "Gettin ?Ready" griber,firkantet sagt,tilbage til Neil Hefti og er en overlegent formet,fnugfrit arrangeret komposition,der lyder af rugbrød med muskler.
-Politiken oktober 1989

Om CD ?en "Need I Say more"

Erik Ørum von Spreckelsens tilgang til klaverspillet er udogmatisk-i den forstand at hans veltemperede improvisationer sjældent strejfer de kendte licks...Han satser på den innovative udvikling af musikken indenfor overskuelige formelle rammer...Fornem og meget anbefalelsesværdig musik.

-Berlingske Tidende juni 1999

"Jazz-pianist i særklasse"...Uden af havde gjort meget stads af sig har pianisten Erik Ørum von Spreckelsen spillet sig op i særklasse...Von Spreckelsen bliver aldrig uartikuleret,overlæsset eller kværulerende.Hør blot hans egen "Need I Say more"
-B.T. maj 1999

Selv en så krævende udfordring som at træde i John Coltrane kvartettens spor tør de tage op....I den anden ende af spektret finder man afdæmpede,kærligt indfølte udgaver af Adairs Everything happens to me og Strayhorns My little brown book
-Politiken maj 1999

"Intenst smukt"..Smagfuldt og fuld af smag.Erik Ørum von Spreckelsen har ramt den helt rigtige tone med dette utroligt vellykkede album

-Vendsyssel Tidende maj 1999

Undervisningserfaring    

Instruktør på Vallekilde jazz stævne,
Instruktør i arrangement og komposition hos DMF,
Underviser på MGK København

Eventuelle gennemførte KUV/PUV-projekter eller anden forskning

Kuv projekt Shapes of the Duo
Kuv. Kompositioner for solo basun
Tidligere foku projekter
Værker for basunn og klaver
Værker for solo klaver
Operaen Testamente
Operaen Loppen og professoren

Udvalgte publikationer og udgivelser

CD udgivelser i eget navn (udvalgte)
Testamente
5 pieces for piano
Time remembered
Standards
Improvisations
Encounters
Softly
Impressions-Expressions
Need I say more
I’ll see You soon

Hjemmeside og relevante links           

Både fb og youtube

Uddannelsesbaggrund

BA i musikvidenskab