Om projektet

Projektet undersøger muligheder for at udvikle metoder til at skabe elektronisk musik og lydkunst sammen med skolebørn ud fra et kunstnerisk perspektiv og praksis.

I projektet skabte studerende fra Syddansk Musikkonservatorium (SDMK) og elever fra Bakkeskolen i Esbjerg sammen nye musikalske ringetoner til skolens klokke. Projektet demonstrerer, hvordan samskabelse kan bruges til at fremme kunstnerisk medborgerskab og skabe værdi for både musikstuderende og folkeskoleelever.

Projektet udsprang af et ønske fra Bakkeskolen om at få komponeret nye musikalske ringetoner til skoleklokken. Skolen havde tidligere deltaget i projektet “Strøm til børn”, hvor den daværende 4. klasse arbejdede med elektronisk musik, som resulterede i fire årstidsbestemte pausesignaler. Efter at have brugt disse melodier i nogle år, var tiden moden til at skabe noget nyt. Adjunkt Robert Cole Rizzi så en mulighed for at etablere et meningsfuldt samskabelsesprojekt, hvor både folkeskoleelever og konservatoriestuderende kunne bidrage og få værdifulde erfaringer med sig videre.

Læs Roberts præsentation af projektet herunder:

Hvem står bag?